Różne warzywa i owoce leżące w workach na targu

Dlaczego warto jeść owoce i warzywa?

Nie od dziś wiadomo, że dieta ma ogromny wpływ na zdrowie i samopoczucie, a jakość spożywanych posiłków bezpośrednio odbija się na komforcie naszego życia. Pośród wielu produktów żywnościowych, szczególną rolę przypisuje się produktom prostym, towarzyszącym człowiekowi od tysięcy lat – warzywom i owocom. Dlaczego warto je jeść? Odpowiedź znajdziesz w poniższym artykule!

Witaminy i składniki odżywcze

Warzywa i owoce to najlepsze źródło większości witamin (zarówno tych rozpuszczalnych w wodzie, jak i w tłuszczach), które są niezbędnymi substratami wielu reakcji metabolicznych zachodzących w naszych organizmach. Bez witamin prawidłowe funkcjonowanie jest niemożliwe, a ich niedobory wiążą się z wieloma przykrymi konsekwencjami, które w skrajnych przypadkach mogą prowadzić do zgonu.

Dojrzała truskawka na białym tleNie inaczej jest w przypadku składników odżywczych, które są równie istotne dla naszego zdrowia, i których braki powodują nieprzyjemne objawy.

Dzienne zapotrzebowanie na witaminy i składniki odżywcze prezentujemy w Tabeli 1., z której wyraźnie wynika jak wiele jest składników w diecie, o których dostarczanie należy dbać. Warto pamiętać, że warzywa i owoce różnią się między sobą zawartością poszczególnych substancji, a nasza dieta nie może być oparta wyłącznie o np. marchewkę czy awokado.

Tabela 1. Dzienne referencyjne wartości spożycia poszczególnych witamin i składników odżywczych dla osoby dorosłej (wg Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności)

Witaminy Składniki odżywcze
A 800 µg Chlor 800 mg
B6 1,4 mg Chrom 40 µg
B12 2,5 µg Cynk 10 mg
C 80 mg Fluor 3,5 mg
D 5 µg Fosfor 700 mg
E 12 mg Jod 150 µg
K 75 µg Magnez 375 mg
Biotyna 50 µg Mangan 2 mg
Kwas foliowy 200 µg Miedź 1 mg
Kwas pantotenowy 6 mg Molibden 50 mg
Niacyna 16 mg Potas 2000 mg
Ryboflawina 1,4 mg Selen 55 µg
Tiamina 1,1 mg Wapń 800 mg
    Żelazo 14 mg

Warto wiedzieć, że na zawartość witamin i składników odżywczych w owocach i warzywach ma wpływ między innymi sposób obróbki. Najlepszym wyborem będzie spożywanie produktów surowych lub minimalnie przetworzonych.

Wartość kaloryczna

Jeśli chodzi o wartości kaloryczne, to sprawa nie jest taka prosta. Z jednej strony mamy owoce (jak np. maliny) czy warzywa (np. sałata), które zawierają w sobie tak niewielką ilość makroelementów, że można je jeść niemal garściami, natomiast z drugiej – istnieją też takie, które zawierają w sobie większe zapasy energii (np. awokado czy banany).

Nic nie stoi na przeszkodzie, by spożywać warzywa i owoce o różnej kaloryczności – są one nie tylko smaczne, ale również po prostu zdrowe.

Zawartość błonnika

Wszelkie rośliny to także bardzo cenne źródło błonnika pokarmowego, czyli różnych naturalnych substancji, które nie ulegają trawieniu w naszym przewodzie pokarmowym. Błonnik korzystnie oddziałuje na nasze organizmy, powodując:

  • obniżenie ciśnienia,
  • obniżenie poziomu glukozy we krwi,
  • dłużej utrzymujące się uczucie sytości po posiłku,
  • obniżenia poziomu szkodliwego cholesterolu LDL,
  • zdrowszy stolec,
  • namnażanie pożytecznych bakterii w układzie pokarmowym.

Pośród świeżych warzyw i owoców, najwięcej błonnika zawierają w sobie: awokado, brokuły, pomarańcze, brzoskwinie.

Różne warzywa i owoce leżące w koszu

Antyoksydanty

Owoce i warzywa zawierają w sobie także spore ilości antyoksydantów, których zadaniem jest eliminowanie szkodliwych skutków utleniania różnych substancji. Takimi szkodliwymi skutkami mogą być np. procesy nowotworowe, które zwalczać pomagają właśnie antyoksydanty. Co więcej, opóźniają one także procesy starzenia.

Podsumowanie

Istnieje wiele różnych powodów, dla których warto spożywać warzywa i owoce. Chodzi tu przede wszystkim o nasze zdrowie – przepyszny smak jest jednak miłym dodatkiem!



Comments are Closed