Wzmacnianie odporności w jesienne dni

Szara, smutna polska jesień tworzy klimat idealny do rozwoju najróżniejszego rodzaju chorób. Często wystarczą zmienne warunki pogodowe i osłabiona odporność naszego organizmu i voila, przeziębienie gotowe! To oczywiście scenariusz bardzo optymistyczny, gdyż możemy je wyleczyć sposobami domowymi, takimi jak mleko z czosnkiem. Znacznie większym problemem będzie grypa, a jej zignorowanie może się zakończyć poważnymi konsekwencjami. Schorzenia, które męczą nas w chłodniejsze dni, sprawiają, że nieuniknionym staje się odwiedzenie gabinetu lekarskiego. Jak mówi popularne powiedzenie: lepiej zapobiegać niż leczyć. Jak możemy wzmocnić naszą odporność?

Zdrowe odżywianie

Wbrew pozorom, nic nas tak nie wzmocni, jak uważanie na to, co jemy na co dzień. Nie można jednak ślepo podążać za czyjąś dietą, lecz powinna być ona dobrana indywidualnie. Nasz tryb życia, rodzaj pracy, jaką wykonujemy, przyjmowane leki czy alergie. Wszystko to sprawia, że dieta diecie nierówna. Przyjmowanie odpowiednich witamin jest dość oczywiste. Równie ważne jest białko, znajdujące się w mięsach, nabiale czy rybach.

Ruch na świeżym powietrzu

Wielu z was pewnie usłyszało w swoim życiu stwierdzenie „zahartujesz się”. Nie mówimy tu oczywiście o kuciu stali, lecz o dostosowywaniu naszego organizmu do warunków atmosferycznych. Nasza aktywność fizyczna to świetna droga do wzmocnienia naszej odporności. Ważne jest to, aby nie przeszarżować i nie porywać się na maratony, lecz dostosować wszystko do naszej aktualnej formy czy możliwości. Bardzo dobrym pomysłem będzie wykorzystanie tego, co oferuje aktualna pora roku. Jesienne wieczory świetnie wpisują się w uprawianie nordic walkingu, podczas gdy zima powinna stać pod znakiem zimowego szaleństwa na nartach lub snowboardzie!

Sen

Wciąż panuje nieco dziwne przekonanie, że to, jak śpimy, nie ma żadnego znaczenia. Przecież spanie na raty to wciąż spanie prawda? Nic bardziej mylnego! Mało efektywny o niestałych godzinach może sprawić, że będziemy sabotażować naszą odporność. Nasz organizm potrzebuje snu, nie tylko jako forma regeneracji, ale też jako wzmocnienie naszego systemu immunologicznego. Te 7 czy nawet 8 godzin to potrzeba, o którą powinniśmy dbać tak często, jak tylko możemy.

Podsumowanie

Jak już wspominaliśmy, lepiej jest zapobiegać niż leczyć. Łatwo się domyślić, że nie zabezpieczy to nas w stu procentach przed niepożądanymi infekcjami, lecz znacznie ją ograniczy. Gdy kaszel, gorączka czy ból mięśni będzie nas męczył dłużej niż kilka dni, warto odwiedzić gabinet lekarski.



Comments are Closed