Pomarańcza z miarką do pomiaru postępów w odchudzaniu

Dieta na odchudzanie – podstawowe założenia

Chyba większość z nas chociaż raz w życiu pomyślała sobie, że chciałaby być szczuplejsza. Chociaż kierują nami różne powody: chęć bycia atrakcyjniejszą, poprawa samopoczucia czy lepsze zdrowie – to droga, którą musimy przejść by osiągnąć cel w każdym przypadku jest podobna i wymaga ogromnego zaangażowania. Jak ułożyć dietę na odchudzanie? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz w naszym poradniku.

Zanim zaczniesz się odchudzać

Przed podjęciem decyzji o rozpoczęciu odchudzania, warto wcześniej przygotować sobie plan działania, który będzie obejmował między innymi: cele przemiany, przewidywany czas realizacji (należy pamiętać, że długotrwałe odchudzanie nie jest ani przyjemne, ani bezpieczne dla naszego organizmu), a także inne założenia i notatki, które mogą okazać się przydatne podczas całego procesu. Dobrym rozwiązaniem jest zapisanie sobie gdzieś początkowej masy ciała oraz naszych wymiarów, jak obwód bioder, uda czy talii. W ten sposób, zarówno w trakcie, jak i po okresie odchudzania będziesz mogła w łatwy sposób porównać swoje postępy i rezultaty.

Dieta jest najważniejsza

O znaczeniu prawidłowej i zbilansowanej diety w żywieniu człowieka chyba nikogo nie trzeba przekonywać. W przypadku, gdy naszym celem jest schudnięcie, na nasze menu powinniśmy zwracać szczególną uwagę. Nie oznacza to bynajmniej, że musimy się katować garściami sałaty zagryzanej świeżym ogórkiem. Kluczem jest tutaj znalezienie równowagi, która pozwoli nam osiągnąć cel, a przy tym nie odbierze przyjemności z życia. Takie założenie pozwoli Ci skuteczniej realizować własne postanowienia w szerszej perspektywie czasu.

Znaj swoje zapotrzebowanie

Podstawą każdego procesu odchudzania jest znajomość własnego dziennego zapotrzebowania kalorycznego. Ogólnie rzecz biorąc, aby chudnąć, musisz spożywać mniej kalorii, niż potrzebuje Twoje ciało. Przyjmuje się, że utrata 1 kg masy ciała obarczona jest deficytem kalorycznym w liczbie 7000 kkcal, natomiast optymalny, dzienny deficyt w przypadku diety na odchudzanie powinien oscylować w okolicach 400-500 kkcal.

Kobieta mierząca obwód w biodrach

Doskonałym narzędziem, które pozwoli Ci obliczyć dzienne zapotrzebowanie kaloryczne, są różnej maści kalkulatory online. Po wypełnieniu krótkiego formularza, otrzymasz dokładną liczbę kalorii, którą musisz spożywać, by osiągać swoje cele. Pamiętaj także, że wraz ze spadkiem masy ciała, Twoje zapotrzebowanie kaloryczne będzie się zmniejszało. Warto więc co jakiś czas sprawdzać to, ile w danym momencie potrzebujesz energii.

Zapomnij o dietach typu „500 kalorii dziennie”. Chociaż ze względów fizjologicznych rzeczywiście mogą one przynosić efekty, to jednocześnie prowadzą do stopniowego wyniszczania organizmu, i co więcej – mogą narażać Cię na ryzyko anoreksji i innych zaburzeń odżywiania.

Co jeść, a czego nie jeść?

Maliny w kubki, doskonałe w trakcie odchudzaniaPodstawową wskazówką nt. tego jakie produkty jeść, znajdziesz w aktualnej piramidzie żywieniowej. Na samym początku, dobrym rozwiązaniem będzie oparcie się właśnie na prezentowanych przez nią założeniach.

W przypadku diety na odchudzanie, najważniejszą kwestią jest ograniczenie spożycia cukrów prostych – powodują one bardzo intensywny wyrzut insuliny do krwi, zwiększając przy tym ryzyko cukrzycy typu II. Spróbuj poszukać w Internecie wiadomości o zdrowych alternatywach swoich ulubionych słodkości – liczba fantastycznych przepisów, które ułatwią Ci drogę do wymarzonej sylwetki jest zdumiewająca!

W przypadku tego, czy liczba spożywanych w ciągu dnia posiłków ma znaczenie, zdania są podzielone. Z jednej strony przygotowanie planu zakładającego 3-5 posiłków ogranicza poczucie głodu w trakcie dnia i pomaga regulować poziom cukru we krwi, natomiast z drugiej – może przysparzać kłopotów w ich przygotowywaniu.

Dużym zainteresowaniem cieszy się także system żywienia zwany Intermittent Fasting (IF). IF opiera się na oknach żywieniowych (trwających 6 lub 8 godzin), podczas których spożywa się wszystkie przewidziane na dany dzień posiłki. Poza takim oknem, dozwolone jest oczywiście picie herbaty, kawy czy wody. System jest bardzo wygodny i warto się nim zainteresować.

Nie zapomnij o ćwiczeniach

Odpowiednia dieta zawsze jest podstawą sukcesu podczas procesu odchudzania. Nie należy jednak zapominać o aktywności fizycznej, która – bardzo słusznie – znalazła swoje miejsce w najnowszej piramidzie żywieniowej. Uprawianie sportu nie tylko poprawi Twoje zdrowie, ale także sprawi, że będziesz mogła zjeść nieco więcej.



Comments are Closed